«Ці вока тваё зайздросціць, што я добры?»

Дваццаць пятая звычайная нядзеля, Год А (24.09.2017)

Валадарства Нябеснае падобнае да гаспадара дому, які выйшаў на світанні наняць работнікаў у свой вінаграднік. Дамовіўшыся з работнікамі па дынару за дзень, ён паслаў іх у свой вінаграднік. Пасля ён выйшаў каля трэцяй гадзіны і, убачыўшы іншых, якія стаялі на рынку без працы, cказаў ім: “Ідзіце і вы ў мой вінаграднік, а я справядліва заплачу вам”. Яны пайшлі. Зноў выйшаўшы каля шостай і дзявятай гадзіны, зрабіў тое самае. Выйшаўшы каля адзінаццатай гадзіны, ён знайшоў іншых, якія стаялі без працы, і сказаў ім: “Чаму вы стаіце тут цэлы дзень без працы?” Яны сказалі яму: “Нас ніхто не наняў”. Ён сказаў ім: “Ідзіце і вы ў вінаграднік”.

Калі ж настаў вечар, гаспадар вінаградніку сказаў свайму эканому: “Пакліч работнікаў і заплаці, пачаўшы з апошніх да першых”. I тыя, хто прыйшоў каля адзінаццатай гадзіны, атрымалі па дынары. Тыя, што прыйшлі першымі, думалі, што атрымаюць больш, але яны таксама атрымалі па дынары. Узяўшы, яны пачалі наракаць на гаспадара дому, кажучы: “Гэтыя апошнія працавалі адну гадзіну, і ты зраўняў іх з намі, якія перанеслі цяжкі дзень і спёку”. У адказ ён сказаў аднаму з іх: “Дружа, я не крыўджу цябе. Хіба не аб дынары ты дамаўляўся са мною? Вазьмі сваё і ідзі. Я ж хачу даць гэтаму апошняму так, як і табе. Ці ж не дазволена мне рабіць са сваім тое, што хачу? Ці вока тваё зайздросціць, што я добры?” Гэтак апошнія будуць першымі, а першыя — апошнімі».

(Мц 20, 1–16)

«Ці вока тваё зайздросціць, што я добры?»

Як павінна быць вядома кожнам католіку, зайздрасць — гэта адзін з сямі грахоў, якія называюцца галоўнымі, таму што яны — як пэўная схільнасць — у той ці іншай ступені ўласцівыя кожнай душы, аслабленай першародным грахом, а ўсе больш цяжкія асабістыя грахі абавязкова з’яўляюцца вынікам аднаго ці адразу некалькіх з іх. Так, скажам, забойства не з’яўляецца галоўным грахом, бо чалавек здзяйсняе яго або пад уплывам гневу або з прычыны сексуальнай нястрыманасці, нячыстасці — як аборты ці забойства ў выніку гвалту, або з мэтаю завалодаць чужою маёмасцю пад уплывам хцівасці або зайздрасці. Апошняя характарызуецца як «смутак з прычыны дабра, якое належыць іншым» і, каб вызваліцца ад яго, зайздроснік можа дайсці нават да фізічнага знішчэння гэтага дабра, у тым ліку і самога жыцця, па прынцыпе «не дастанься ж ты нікому»…Нават псіхічныя адхіленні маньякаў, якія забіваюць без бачнай прычыны, часта бываюць выкліканыя тым, што гэтыя людзі былі абдзеленыя дабром, а іх дзеянні — неадэкватная помста тым, хто, паводле іх хворай логікі, вінаваты ў іх жыццёвых няўдачах.

Трэба адзначыць, што так званая «белая зайздрасць», як часам акрэсліваюць смутак, выкліканы не столькі наяўнасцю дабра ў іншых, колькі адсутнасцю яго ў сябе, які, аднак, не вядзе да жадання некаму за гэта адпомсіць, а, наадварот, стымулюе працаваць больш рупліва або паразважаць: «Што я раблю не так? У чым прычына, што я не маю поспеху?», не з’яўляецца грахом.

Зайздрасць можа датычыць і матэрыяльных дабротаў, і духоўных. Нельга забывацца, што зайздросціць бліжняму, які мае Божую ласку, — гэта грэх супраць Духа Святога, адзін з найцяжэйшых, бо ён замыкае душу чалавека на дзеянне Божае і пазбаўляе рэштак дабра, якое ў ёй ёсць…

З іншага боку, нараканні на тое, што нехта без асаблівых уласных заслугаў атрымлівае даброты, якія больш патрэбныя іншаму чалвеку, а дастаюцца яму вельмі цяжка, — як у выпадку вінаградараў з прыпавесці, — могуць падавацца цалкам слушнымі і справядлівымі. Аднак па-сапраўднаму такімі яны будуць толькі тады, калі без узнагароды застанецца той, хто сапраўды яе заслугоўвае, калі нехта ўзбагачаецца за ягоны кошт. Як бачым, у прыпавесці ніхто не атрымаў менш, чым зарабіў. А тое, што некаму пашчасціла нарадзіцца ў заможнай сям’і, у горадзе з вялікімі магчымасцямі ці проста выйграць у латарэі, яшчэ не азначае, што ён зможа здабыць з гэтага сапраўднае дабро. Каму больш дадзена, з таго будзе больш спагнана. Галоўнае, каб чалавек змог заўважыць і добра распарадзіцца тым, што дадзена асабіста яму, і памятаў, што зямныя даброты самі па сабе нікога не робяць шчаслівым, а Божай ласкі хопіць на ўсіх: і на тых, хто з дзяцінства вядзе пабожнае хрысціянскае жыццё, і на тых, хто навяртаецца ў апошні момант. Ці ж не тады мы аказваемся сапраўды багатымі, калі ўмеем радавацца, што дабро, адзіным сапраўдным аўтарам і ўладальнікам якога ёсць толькі Бог, увогуле ёсць у гэтым свеце (неістотна — у мяне ці ў каго іншага), або што яшчэ нехта мае магчымасць атрымаць «дынар вечнага жыцця»?


Айцец Міхал Ермашкевіч OP

Глядзіце яшчэ разважанні на Дваццаць пятую звычайную нядзелю, Год А:
айцец Віталь Сапега ОР «Міласэрнасць, што вышэй за справядлівасць»
айцец Павел Мажэйка OP «Я справядліва заплачу вам»

Мы вельмі радыя
бачыць вас на сайце
часопіса «Ave Maria».
Гэта плён працы
неабыякавых людзей,
якія з радасцю ствараюць
гэты часопіс для вас.

Падпіска
Ахвяраванні

Сайт часопіса „Ave Maria“ Мінска-Магілёўскай архідыяцэзіі Рыма-каталіцкага Касцёла ў Беларусі

Часопіс існуе дзякуючы вашым ахвяраванням. Сёння мы просім вашай дапамогі — нават невялікая сума падтрымае нас.

Падрабязней