Еднасць таямніцы Крыжа і ўваскрасення

Мы павінны заўсёды памятаць, што абедзве гэтыя збаўчыя падзеі належаць да адной пасхальнай таямніцы. Няма Хрыстовага Крыжа без уваскрасення, няма і Хрыстовага ўваскрасення без Яго Крыжа. Чым паўней мы спазнаем «пакуты разам з Хрыстом, напоўненым болем і цярпеннямі» (гл. «Духоўныя практыкаванні» св. Ігнацыя Лаёлы, 203), тым глыбей можа быць нашае перажыванне весялосці і радасці разам з уваскрослым Езусам.


Ганс Урс фон Бальтазар у сваіх разважаннях пра Пасхальную таямніцу Хрыста падкрэслівае, што не трэба спрошчваць сувязь паміж мукаю і ўваскрасеннем. Мука не становіцца толькі прэлюдыяй, уступам да ўваскрасення, а ўваскрасенне не з’яўляецца толькі шчаслівым заканчэннем «няшчаснай гісторыі» Езуса. Абедзве рэчаіснасці варта разумець аднолькава глыбока і сур’ёзна. Мука Езуса завяршае чалавечы досвед Сына Божага. Смерць Езуса сапраўдная, канчатковая сама па сабе. Езус зведаў смерць гэтак, як зведвае яе кожны смяротны. Існуе бяздонная прорва паміж смерцю і ўваскрасеннем, якую можа пераадолець толькі Бог. 

Ад пачатку ўзнікнення Касцёла праўда пра ўваскрасенне Езуса была і ёсць цэнтрам веры. Уваскрасенне было і ёсць сутнасцю Добрай Навіны. У сваёй першай катэхезе св. Пётр нагадвае пра жыццё і смерць Езуса толькі для таго, каб урэшце сказаць, што менавіта «Бог уваскрасіў Яго, вызваліўшы ад мукаў смерці» (Дз 2, 24). «Пакуты Хрыстовыя, — піша Ганс Урс фон Бальтазар, — у вуснах Апостала выглядаюць усяго толькі прадвесцем найважнейшага — сведчання пра ўваскрасенне. А гэтае сведчанне вельмі важнае, таму што ўваскрасенне Праслаўленага не павінна было стаць з’яўленнем „усяму народу“, але звязвалася з даручэннем „сведкам, выбраным раней Богам“, місіі „абвяшчаць народу“ гэтую падзею». 

Ад прыняцця ўваскрасення Езуса залежала стаўленне да ўсяго Ягонага жыцця, навучання і смерці. Жыццё Езуса з Яго незвычайнаю навукаю пра любоў Бога да чалавека не мела б большага значэння, калі б Езус не ўваскрос. «А калі Хрыстус не ўваскрос, то вера ваша марная і вы далей у грахах вашых» (1 Кар 15, 17).

Езуса, які не ўваскрос бы з памерлых, а жыў і памёр за праўду, мы маглі б ушаноўваць як вялікага героя старажытнасці. Не змаглі б убачыць у Ім пераможцу граху, смерці і шатана. Мы не змаглі б аддаваць Яму Боскую хвалу і прыняць Яго як Пана нашага жыцця, якога мы павінны не толькі любіць, але таксама наследаваць Яго ва ўсім, у тым ліку ў Яго цярпенні і крыжовых пакутах. 

Франчэска Росі дэ Гаспэрыс SJ, прафесар Папскага Грыгарыянскага ўніверсітэта ў Рыме, падчас выкладання расказваў пра такі выпадак. Аднойчы да яго звярнуўся малады чалавек турэцкага паходжання, мусульманін, які вывучаў права ва ўніверсітэце ў Італіі. Паколькі хрысціянства мела вялікі ўплыў на развіццё права ў Еўропе, ён хацеў таксама пазнаць хрысціянскую рэлігію, каб глыбей разумець дух еўрапейскага права. Айцец дэ Гаспэрыс расказваў яму пра жыццё Езуса, пра Яго навучанне і смерць, і сказаў таксама, што мы, хрысціяне, верым, што Ён жыве, бо на трэці дзень пасля смерці Ён уваскрос. Тады гэты студэнт перарваў развагі прафесара і нечакана запытаўся: «Чаму тады вы паказваеце Яго толькі памерлым на крыжы?» 

І хаця і пытанні студэнта нехрысціяніна ёсць перабольшанае абагульненне, усё ж яно з’яўляецца трапным вызначэннем пазіцыі многіх хрысціянаў і нясе ў сабе зерне праўды. Нярэдка ў нашай павярхоўнай пабожнасці мука і крыж Езуса аддзеленыя ад уваскрасення. Муку Хрыста мы часта ўспрымаем занадта натуралістычна — найперш засяроджваемся на яе знешнім праяўленні, не ўмеючы дабрацца да яе збаўчай сутнасці. Знешні падыход да мукі і смерці Езуса ў выніку вядзе да павярхоўнасці ў разважаннях пра Яго ўваскрасенне. Часам мы трактуем уваскрасенне не як цэнтр веры, а хутчэй як «радасны дадатак» да балеснай гісторыі. <...> 

Ці перажываю я ў жыцці сваёй веры адзінства смерці і ўваскрасення Езуса? Наколькі перажыванне ўваскрасення Езуса з’яўляецца для мяне суцяшэннем, надзеяй у часы цяжкасцяў, змаганняў, смутку і прыгнечанасці? Як перажыванне ўваскрасення Езуса супакойвае мае думкі і пачуцці, звязаныя з маёю смерцю і смерцю маіх блізкіх? Гэтыя пытанні дапамагаюць нам глыбей зразумець, наколькі мы жывём таямніцаю ўваскрасення Езуса ў нашай штодзённасці. <...> 


 Айцец Юзаф Аўгустын SJ
Пераклад з польскай мовы Вольгі Качалкі
Паводле: O. Józef Augustyn SJ “Widzieliśmy Pana.
Rozważania rekolekcyjne oparte
na czwartym tygodniu Ćwiczeń duchownych św. Ignacego Loyoli”, Kraków 2013.

 

 

Мы вельмі радыя
бачыць вас на сайце
часопіса «Ave Maria».
Гэта плён працы
неабыякавых людзей,
якія з радасцю ствараюць
гэты часопіс для вас.

Падпіска
Ахвяраванні

Сайт часопіса „Ave Maria“ Мінска-Магілёўскай архідыяцэзіі Рыма-каталіцкага Касцёла ў Беларусі

Часопіс існуе дзякуючы вашым ахвяраванням. Сёння мы просім вашай дапамогі — нават невялікая сума падтрымае нас.

Падрабязней